Un cop ja hem vist com és una postal interactiva i quines coses podem fer, ha arribat el moment de planificar molt bé la nostra postal.
Fem-ho pas a pas
Ara començarem el nostre projecte. Obrim el nostre espai i creem un nou projecte que anomenarem postal. Un cop creat, l’hem de compartir clicant el botó Comparteix de la part dreta superior per tal que el nostre mestre hi pugui accedir. Quan l’hàgim compartit s’obrirà un nou espai:
Aprofitarem els apartats de Instruccions i de Notes i informacions per començar a descriure com volem que sigui la nostra postal. En concret, a l’apartat de Notes i informacions, hem de fer diferents apartats per descriure el següent:
És possible que, a mesura que anem avançant en la construcció de la postal, aquesta planificació que estem definint vagi canviant. No cal, doncs, que sigui excessivament detallada ja que al final de cada sessió i tenint en compte el què heu après anirem fent créixer poc a poc el nostre projecte.
Ara hem de començar a treballar amb l’Scratch. Entrem-hi i veiem com és per dins:
L’Scratch utilitza blocs per construir un programa, aquests blocs estan organitzats per categories:
Fem-ho pas a pas
Cal que tinguem en compte que els programes sempre comencen quan hi ha un esdeveniment, normalment quan la bandera verda es premi.
Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”. Ho farem en el projecte que tenim obert que hem anomenat m1repte21.
Pista: Necessitarem dos blocs d’esdeveniments i un bloc d’aspecte que haurem d’utilitzar dos cops.
La següent cosa que podem fer és veure com podem crear nous personatges. Hi ha diferents formes d’afegir personatges a un projecte, anem a triar un personatge de la galeria que té l’Scratch. Seguirem treballant sobre el projecte m1repte21 que tenim obert.
Fem-ho pas a pas
Hem de fer aparèixer cinc personatges en el nostre projecte m1repte21: dos mitjans de transport, un animal del fons del mar, un de terrestre i una persona.
Quan hem estat remenant diferents postals al web de l’Scratch hem vist que els personatges poden parlar entre ells amb bafarades. Ara hem d’aconseguir un diàleg entre els nostres personatges.
En el repte anterior hem fet dos petits programes que funcionaven quan s’activava l’esdeveniment corresponent.
Ara bé, el que farem normalment és combinar diferents instruccions per fer programes més llargs i complexos. A l’Scratch combinarem les instruccions enganxant-les una sota de l’altra, de manera que s’executaran de forma ordenada començant per la de més amunt i anant baixant fins el final. D’això en direm una estructura seqüencial.
Continuem treballant en el nostre projecte m1repte 21. Hem de fer que dos dels nostres personatges tinguin una petita conversa. El programa ha de funcionar prement només la bandera verda. No podem utilitzar cap altre esdeveniment.
En el primer intent és possible que haguem tingut una dificultat: els personatges parlen alhora. Quan estem en grup i parlem entre nosaltres el més difícil és respectar el torn de paraula. Als personatges de l’Scratch els passa el mateix.
Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:
Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant.
Pista: Podem calcular quants segons han passat en total? De quina manera podem calcular quants segons ha d’esperar un personatge abans de parlar?
El nostre projecte creix…
Ara que sabem com podem afegir personatges i com poden parlar entre ells, és el moment de revisar la descripció que hem fet al nostre projecte postal i canviar-la o ampliar-la si és necessari.
Com que som programadors i programadores parlem de…
Comments are closed.